Szeberényi Júlia
Hulladék
1. oldal
Napjainkban egyre többet hallunk globalizációról,
globális problémákról méghozzá a legkülönbözőbb összefüggésekben és
helyzetekben, negatív vagy pozitív összefüggésben találhatjuk meg. Hogy mit is
jelent valójában, legpontosabban talán a kifejezés eredetének megtalálásával
láthatjuk. A fogalom "globalizáció" a közgazdaságtan és szociológia területén jelent meg
először, nyomtatásban először egy angol nyelvű 1961-es lexikonban jelent meg.
1990 után kerül a köztudatba, mint egy sokrétegű, a
gazdasági-, üzleti-, szociális- és kulturális területeken folyó, egyre inkább
nemzetközi mértékűvé váló (negatív vagy pozitív) folyamatokat, változásokat
leíró fogalom. A folyamat maga azóta létezik, mióta az embereknek lehetőségük
van arra, hogy nemzetközi kereskedelmet folytassanak.
A Wikipedia internetes lexikon szerint a világszerte a
statisztikákban is kimutatható árukereskedelem 1950 és 1998 között a
17-szeresére emelkedett, miközben az államilag dokumentált javak előállítása
csak hatszorosára nőtt. Ebből is látható hogy az árukereskedelem szinte teljes
mértékben globalizálódott, valamint megjelent (és egyre nagyobb jelentőségre
tesz szert) a pénzkereskedelem is, így amelyik ország kiesik vagy részt sem tud
venni a világkereskedelemben, lemarad az élvonalból, egy idő múltán
elszegényedik, és nem, vagy alig tud részt venni az egyéb fontos (politikai,
társadalmi, kulturális) folyamatokban. Ezért az országok minden tekintetben vett
helyzetének meghatározásához a gazdasági mutatójuk a mértékadó.
Az alábbi grafikán láthatóak a zöld árnyalataival jelölve a
fejlett országok, sárgával a közepesen fejlett, pirossal az igen alacsony
mértékben fejlett országok. (szürke színnel jelölt területek: nincs adat).
A világ fejlettségének színkódos térképe
A globalizációnak, mint nemzetek feletti szerveződési
formák fogalmának vannak regionális képződményei is. Az általunk legismertebb az
Európai Unió (érdekes adalék: tíz európai közül négy szerint a globalizáció
legfőbb következménye, hogy a vállalatok azokba az országba költöznek, ahol
olcsóbb a munkaerő - erre az eredményre jutott az Európai Bizottság megbízásából
elvégzett közvéleménykutatás viszonylag kevesen tudnak arról, hogy más
kontinenseken ugyanígy léteznek lazább-szorosabb szövetségek. Ilyen
Észak-Amerikában a NAFTA, Dél-Amerikában a Mercosur és Ázsiában az ASEAN is.
A világkereskedelem, világpiac kialakulásának- és
fontosságának következménye sok más globális jelenség is. Kialakultak sok
országban megjelenő, ún. multinacionális cégek, egyre jelentősebb a személy- és
áruforgalom, szállítás és a turizmus is, a modern kommunikációs eszközök a
mindennapi és üzleti életben egyre nagyobb tért hódítanak. Tágabb értelemben a
globalizáció jelenségei körülvesznek minket, hozzátartoznak a mindennapi
élethez. Olyan, ma már alapvetőnek számító jelenségek, mint például a nők
egyenjogúsága, a nyakkendő (és egyáltalán, a nyugati kultúra, divat, zene)
elterjedése, kínai büfék és amerikai gyorsétteremláncok, autók, új felsőoktatási
forma, és még több oldalon keresztül sorolhatnám a globalizáció életünk szerves
részét képező megjelenési formáinak nyomait.
Ez a sokrétűség egyes szempontokból negatív folyamat,
uniformizálódás, amelyben az egyes nemzetek elvesztik gazdasági-, politikai
erejüket, de mindenek előtt kulturális sokszínűségüket. E vélemény képviselői,
általában globalizáció-ellenes szervezetekbe tömörülnek, és ellentmondásosan
éppen ők egy új, globális társadalom csíráját képzik. Hiszen ezeknek a
szervezeteknek az egész Földön kiterjedt szimpatizáns hálózata van, a tagok
általában az interneten keresztül tartják a kapcsolatot, tehát akaratlanul is
a globalizáció támogatói lettek, s az eddig említett multi- és
internacionális, nemzetek feletti szerveződési szintek mellett, egy újfajta
nemzetek alatti, embereket összekötő szerveződési formát alakítottak ki.
Fogyasztói társadalom - a Pepsi Indonéziában
E szervezetek (pl. Friends of the Earth, International
Forum on Globalization) törekvései és eszményképei azonban elsősorban nem a globalizációs folyamat visszafordítása, sokkal inkább a fogyasztói társadalom
(sok esetben a média: televízió, reklámok által) leromlott értékrendjének
megreformálása, tudatos fogyasztásra ébresztés. Hogy ezáltal a világ, amiben
élünk, még az utánunk jövő generációk számára is élhető világ legyen. Egy
tudatosabb, kívánatos jövőbeli fejlődési pálya kijelölése a céljuk.
|